Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

ΣΥΓΧΩΡΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ;

ΣΥΓΧΩΡΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ;
Αν σου πω, νήστεψε, πολλές φορές μου προβάλλεις ως δικαιολογία την ασθένεια του σώματος. Αν σου πω, δώσε στους φτωχούς, μου λες ότι είσαι φτωχός και έχεις να αναθρέψεις παιδιά. Αν σου πω, να έρχεσαι τακτικά στις Συνάξεις της Εκκλησίας, μου λες, έχω διάφορες μέριμνες.
Αν σου πω, πρόσεχε αυτά που λέγονται στην Εκκλησία και κατανόησε το βάθος των λόγων του Θεού, μου προβάλλεις ως δικαιολογία την έλλειψη μορφώσεως.
Αν σου πω, φρόντισε να βοηθήσεις ψυχικά τον αδελφό σου, μου λες ότι δεν υπακούει όταν τον συμβουλεύω, αφού πολλές φορές του μίλησα και περιφρόνησε τα λόγια μου. Βέβαια, δεν ευσταθούν οι προφάσεις αυτές και όλα αυτά είναι χλιαρά λόγια, αλλά, παρά ταύτα, μπορείς να προφασίζεσαι.
Αν όμως σου πω, άφησε την οργή και συγχώρεσε τον αδελφό σου, ποια από τις προφάσεις αυτές μπορείς να χρησιμοποιήσεις; Διότι, νομίζω, δε μπορείς να φέρεις ως πρόφαση ούτε ασθένεια σώματος, ούτε φτώχεια, ούτε αμάθεια, ούτε απασχόληση και μέριμνα, ούτε τίποτα άλλο. Γι’ αυτό, απ’ όλες σου τις αμαρτίες, αυτή η αμαρτία θα σου είναι ασυγχώρητη.
Αλήθεια, πως θα μπορέσεις να υψώσεις τα χέρια σου στον Ουρανό; Πώς θα κινήσεις τη γλώσσα σου να προσευχηθείς; Πώς θα ζητήσεις συγγνώμη; Ακόμη κι αν θέλει ο Θεός να σου συγχωρήσει τις αμαρτίες, δεν Του το επιτρέπεις εσύ, επειδή δεν συγχωρείς τις αμαρτίες του αδελφού σου.
Διότι, αν εσύ ο ίδιος εκδικηθείς και επιτεθείς εναντίον του, είτε με λόγια είτε με ανάλογες συμπεριφορές, είτε με κατάρες, ο Θεός δεν θα επέμβει πλέον, αφού εσύ ανέλαβες την τιμωρία του. Και όχι μόνο δεν θα επέμβει, αλλά και από σένα θα ζητήσει λόγο, διότι φέρθηκες υβριστικά προς Αυτόν.
(Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου)

Λίγα λόγια για το θέμα του μήνα.

Για άλλη μια φορά μας αξιώνει ο Θεός να εισέλθουμε στην περίοδο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, στην περίοδο προετοιμασίας για την εορτή του Πάσχα. Αλλά τι είδους προετοιμασία μας ζητά η Εκκλησία μας; Και ποιο το νόημα της νηστείας;
Προφανώς η νηστεία δεν γίνεται για να μας ταλαιπωρήσει, ούτε για να αδυνατήσουμε, ούτε για να αισθανθούμε εντονότερη την απόλαυση της κατάλυσης το Πάσχα.
Η νηστεία έρχεται ως ένα εύκολο εξωτερικό σχήμα για να μας κάνει να συνειδητοποιούμε την ανάγκη προσαρμογής μας σ΄ αυτό που το Πάσχα εκφράζει και που δεν είναι τίποτα άλλο από την θυσία του Θεού υπέρ του ανθρώπου. Και αυτή η θυσία εκφράζει ταπείνωση, συγχωρητικότητα, αγάπη. Σ΄ αυτές τις αρετές καλούμαστε να ασκηθούμε εντατικότερα την περίοδο αυτή και η νηστεία έρχεται να ισχυροποιήσει τη θέλησή μας, να μας γυμνάσει στην εγκράτεια και στην τιθάσευση των παθών μας.