Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2015

ΜΑΘΗΜΑ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΟΥ

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΜΟΔΕΣΤΟΥ
ΣΑΒΒΑΤΟ, 24 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2015
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ 11η
Ο ΧΡΙΣΤΟΣ & ΟΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΙ

Διήγηση

Λίγες μέρες πριν τη σταύρωσή Του ο Χριστός μίλησε στο λαό και είπε:
«Τη θέση του Μωυσή ως δασκάλου πήραν οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι. Όσα λοιπόν σας λένε να τηρείτε, να τα τηρείτε και να τα πράττετε. Να μην κάνετε κατά τα έργα τους, γιατί λέν μόνο και δεν πράττουν. Φτιάχνουν βαριά φορτία, που δύσκολα σηκώνονται, και τα φορτώνουν στους ώμους των ανθρώπων, ενώ οι ίδιοι δε θέλουν ούτε με το δάκτυλό τους να τα κουνήσουν. Όλα τα έργα τους τα πράττουν για να κάνουν καλή εντύπωση στους ανθρώπους...
Αλίμονό σας, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριτές, γιατί κατατρώτε τις περιουσίες των χηρών γυναικών, κάνετε όμως μεγάλες προσευχές για να φανείτε καλοί, γι’ αυτό η τιμωρία σας θα είναι ιδιαίτερα αυστηρή.
Αλίμονό σας, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριτές, γιατί κλείνετε στους ανθρώπους το δρόμο για τη βασιλεία των ουρανών. Ούτε εσείς μπαίνετε ούτε επιτρέπετε σ’ όσους θέλουν να μπουν...
Αλίμονό σας, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριτές, γιατί δίνετε στο ναό το ένα δέκατο από το δυόσμο και το άνηθο και το κύμινο, και δεν τηρείτε τις σπουδαιότερες εντολές του νόμου, τη δικαιοσύνη και την ευσπλαχνία και την αληθινή πίστη. Αυτά έπρεπε να κάνετε, χωρίς να παραμελήσετε κι εκείνα. Τυφλοί οδηγοί, που περνάτε από στραγγιστήρι το κουνούπι και καταπίνετε ολόκληρη καμήλα...
Αλίμονό σας, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριτές, γιατί εξωτερικά φαίνεστε ευσεβείς στους ανθρώπους κι εσωτερικά είστε γεμάτοι υποκρισία και αμαρτία...
Πώς θα ξεφύγετε από την τελική κρίση και την κόλαση;»
(Ματθ. 23, 1-33)

Ερωτήσεις

Α. Γιατί ο Χριστός λέει στον κόσμο να τηρεί όσα του λένε οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι, αλλά να μην κάνουν ό,τι κάνουν αυτοί;
Β. Είναι σωστό να κάνουμε κάτι μόνο και μόνο για να κάνουμε καλή εντύπωση και να μας επαινέσουν οι άνθρωποι;
Γ. Πόσο αληθινοί είμαστε όταν άλλο είμαστε κι άλλο φαινόμαστε;
Δ. Ο Χριστός απορρίπτει τους Φαρισαίους για τα λάθη τους ή για την υποκρισία τους;
Ε. Πώς μπορούμε να είμαστε ειλικρινείς στη ζωή μας;

Σχόλια

Τη θέση του Μωυσή: ο Μωυσής ήταν αυτός που έδωσε στους Εβραίους το Νόμο. Ο λόγος του Μωυσή ήταν σε απόλυτη ισχύ για τους συμπατριώτες του. Τώρα τη θέση του Μωυσή, που υπήρξε ειλικρινής και όχι υποκριτής, πήραν οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι. Ο λόγος τους έχει αξία. Τα έργα τους δεν συμβαδίζουν όμως με το λόγο τους, σε αντίθεση με τον Μωυσή και γι’ αυτό ο Χριστός λέει στον κόσμο να μην πράττουν κατά πως οι γραμματείς και Φαρισαίοι πράττουν, αλλά να τηρούν μόνο τα λόγια τους.
Φτιάχνουν βαριά φορτία: φορτώνουν τους άλλους, ενώ για τον εαυτό τους είναι επιεικείς. Αυτό σημαίνει ότι είναι ψεύτικοι.
για να κάνουν εντύπωση στους ανθρώπους: αυτό είναι το βασικό χαρακτηριστικό και της εποχής μας. Κάνουμε ό,τι κάνουμε για να μας επαινέσουν οι άλλοι, όχι γιατί αγαπάμε αυτό που κάνουμε ή μας αρέσει, αλλά γιατί έτσι νομίζουμε ότι θα γίνουμε αποδεκτοί. Αυτό σημαίνει πώς άλλοι είμαστε και άλλοι φαινόμαστε.
κατατρώτε: από τη μια δήθεν ευσέβεια και προσευχή και από την άλλη απόλυτη έλλειψη αγάπης. Η έλλειψη αγάπης και ταπείνωσης είναι οι βασικές αιτίες της υποκρισίας.
κλείνετε το δρόμο της βασιλείας των ουρανών: είναι μεγάλη η ευθύνη των Γραμματέων και των Φαρισαίων γιατί εμποδίζουν την είσοδο των ανθρώπων στη βασιλεία των ουρανών. Άλλο είναι το νόημά της και άλλο παρουσιάζουν.
το ένα δέκατο: ήταν εντολή του μωσαϊκού νόμου ο αποδεκατισμός των προϊόντων και η προσφορά τους στο Ναό. Εντολές όμως ήταν και η δικαιοσύνη, η ευσπλαχνία και η αληθινή πίστη, που οι Φαρισαίοι και οι Γραμματείς δεν τις ακολουθούσαν.
εξωτερικά φαίνεστε ευσεβείς: αυτό είναι το μέγεθος της υποκρισίας των Φαρισαίων. Δείχνουν εξωτερικά ότι είναι ευσεβείς και καλοί, ενώ μέσα τους είναι γεμάτοι αμαρτίες.
τελική κρίση: στην άλλη ζωή θα είναι μόνοι τους στην κόλαση και δεν θα μπορούν να επιδείξουν τις ψευτοαρετές τους.

Προβληματισμοί- εντοπισμός στο σήμερα

Α. Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από την σημασία που δίνει στην εξωτερική εμφάνιση. Μικροί και μεγάλοι ενδιαφερόμαστε να φαινόμαστε καλοί και σπουδαίοι και αποδεκτοί από τους άλλους, χωρίς να είμαστε πραγματικά έτσι, χωρίς να αγωνιζόμαστε να γίνουμε καλύτεροι. Μας ενδιαφέρει η δόξα των ανθρώπων, γι’ αυτό και έχουν μεγάλη επιτυχία των διαφόρων τηλεοπτικών διαγωνισμών μουσικής και όλα τα παιδιά θέλουν να μοιάσουν τους ήρωες των τηλεοπτικών σειρών και διαγωνισμών. Αυτό όμως είναι υποκρισία, διότι το μέσα του ανθρώπου είναι άδειο.
Β. Υπάρχει και η υποκρισία στην καθημερινή μας ζωή. Κάνουμε τους φίλους σε κάποιους χωρίς να είμαστε, ενώ δείχνουμε ότι έχουμε μεγάλες ικανότητες και κάνουμε τους άλλους να πιστεύουν ότι είμαστε σπουδαίοι χωρίς να ισχύει. Εδώ χρειάζεται να είμαστε ταπεινοί. Να προσπαθούμε για το καλύτερο χωρίς να γινόμαστε καυχησιάρηδες. Αλλιώς είμαστε ψεύτικοι άνθρωποι.
Γ. Η χειρότερη κατάσταση είναι η υποκρισία στη θρησκευτική μας πίστη. Να παριστάνουμε τους καλούς και τους αγίους, χωρίς να είμαστε. Να λέμε στους άλλους να μη βρίζουν και να βρίζουμε. Να λέμε στους άλλους να μην κοροϊδεύουν, να μη λένε ψέματα, να συγχωρούν κι εμείς να κάνουμε ακριβώς τα αντίθετα. Ο Χριστός αυτή την κατηγορία των ανθρώπων απέρριψε και μόνο αυτούς.
Δ. Η Βασιλεία των Ουρανών μας θέλει ειλικρινείς, απλούς και χαρούμενους. Να αγωνιζόμαστε να αντιμετωπίσουμε τα πάθη μας και να παλεύουμε να δείχνουμε αγάπη. Κι όπου δεν τα καταφέρνουμε υπάρχει η μετάνοια. Κι όπου δεν είμαστε ευχαριστημένοι από τους άλλους υπάρχει η συγγνώμη. Κι ο Χριστός θα μας βοηθά. Να μη γίνει ποτέ στη ζωή μας πράξη το «δάσκαλε που δίδασκες και λόγο δεν εκράτεις» ή η έλλειψη συνέπειας μεταξύ λόγων και έργων. Ή όπως λέει ένα σύγχρονο τραγούδι: «άλλα λέω, άλλα κάνω κι άλλα εννοώ».

Συμπέρασμα

Να είμαστε ειλικρινείς και ταπεινοί και όχι ψεύτες και υποκριτές.
π. Θ. Μ.