Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2013

Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΒΑΠΤΙΣΗΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ

Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΒΑΠΤΙΣΗΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ

Μία από τις μεγαλύτερες εορτές του εκκλησιαστικού έτους είναι τα Θεοφάνεια. Εορτάζεται το γεγονός της Βαπτίσεως του Κυρίου στα νερά του Ιορδάνη, οπότε και φανερώνεται η Τριαδική Θεότητα στον κόσμο.
Το βαθύ και σπουδαίο θεολογικό νόημα της εορτής αποδίδεται και με το χρωστήρα του αγιογράφου στη βυζαντινή εικόνα. Ο Χριστός βρίσκεται μεταξύ ψηλών βράχων, που σμίγουν και σχηματίζουν «κλεισούραν». Τα νερά, που δεν είναι αγιασμένα, μας θυμίζουν την εικόνα του θανάτου – κατακλυσμού. Τόσο στην εικόνα της γεννήσεως, όσο και σ΄ αυτήν της βαπτίσεως τα βράχια συμβολίζουν τον Άδη, όπως και στην εικόνα της καθόδου του Χριστού στον Άδη. Η εικόνα της βαπτίσεως παρουσιάζει τον Ιησού να εισέρχεται στα νερά, σαν σε υγρό τάφο «προεικονίζοντας» την κάθοδο του Χριστού στον Άδη, για να διαλύσει ‘’τον δυνατό του κόσμου τούτου’’. Όπως αναφέρει και ο άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων, ο Ιησούς «καταβάς ν δασιν δησε τόν σχυρόν».
Η κάθοδος του Χριστού στα Ιορδάνια νερά σημαίνει τον καθαγιασμό του υγρού στοιχείου, που είναι η βάση της ζωής σε ολόκληρη τη δημιουργία και κατ’ επέκταση τον καθαγιασμό ολόκληρης της κτίσεως, η οποία εξαιτίας της ανθρώπινης αμαρτίας «συστενάζει κα συνωδίνει χρι το νν» (Ρωμ. η΄ 22).
Ο Χριστός στέκεται στη μέση του Ιορδάνη γυμνός ή με άσπρο ρούχο στη μέση του. Το σώμα του σαν να είναι σκαλισμένο στο ξύλο με διάφορα σχήματα γραμμένα ζωηρά κι όχι σαρκώδες. Με το δεξί ή και με τα δύο του χέρια ευλογεί τα νερά και τα ετοιμάζει να γίνουν τα νερά  της βαπτίσεως, τα οποία αγιάζει με τη δική του κατάδυση. Ο Χριστός δεν είχε ανάγκη εξαγνισμού, γιατί ήταν προαιωνίως αναμάρτητος. Δέχθηκε το βάπτισμα του Ιωάννη για να το αναβιβάσει σε βάπτισμα ύδατος και Πνεύματος. Βαπτιζόμενος ο Κύριος δεν αγιάστηκε από το νερό αλλά αγίασε το νερό και μαζί με αυτό ολόκληρη την κτίση. Το ένα του πόδι προβάλλει μπροστά, για να δείξει την υπέρτατη πρωτοβουλία του να βαπτιστεί από το Ιωάννη και να βγει στην δημόσια δράση.  Η μαρτυρία του Ιωάννη για το Χριστό ότι είναι « μνς το Θεο αρων τν μαρτίαν το κόσμου» (Ιωάν. α΄ 29), στάθηκε καθοριστική. Σε μερικές εικόνες της βαπτίσεως ο Χριστός εικονίζεται να πατά πάνω σε μια πλάκα, στην οποία από κάτωην θάλ βρίσκονται καταπλακωμένα φίδια, τα οποία ξεπροβάλλουν το κεφάλι τους θέλοντας να γλυτώσουν. Η παράσταση αυτή είναι παρμένη από το βιβλίο των Ψαλμών και στηρίζεται στο στίχο «σ κρατέωσας ν τ δυνάμει σου τν θάλασσαν σ συνέτριψας τς κεφαλς τν δρακόντων π το δατος.» (Ψαλμ. ογ΄ 13).
Μέσα στον Ιορδάνη, γύρω από το σώμα του Κυρίου, κολυμπούν ψάρια. Κάτω ξεχωρίζουν μια γυναίκα κι ένας γέρος να κάθονται πάνω σε θεριόψαρα. Η γυναίκα συμβολίζει τη θάλασσα κι ο γέροντας τον Ιορδάνη ποταμό. Ο γέροντας κρατά στα χέρια του μία υδρία από την οποία τρέχει νερό. Αυτά τα πρόσωπα ζωγραφίζονται με βάση τον ψαλμικό στίχο «
θάλασσα εδεν κα φυγεν ορδάνης στράφη ες τ πίσω». (Ψαλμ. ριγ΄ 3).
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος βλέπει μια βαθιά αλληγορία στη στροφή του  Ιορδάνη προς τα οπίσω. Ο ποταμός πηγάζει από δύο πηγές, τη μια που ονομάζεται Ιόρ και την άλλη που λέγεται Δαν. Από τη συνένωση των δύο ποταμών προκύπτει ο Ιορδάνης που χύνεται στη Νεκρά θάλασσα, στη θάλασσα που λόγω της υψηλής συγκέντρωσης αλάτων δεν έχει ζωντανούς οργανισμούς, (είναι νεκρή). Έτσι και το ανθρώπινο γένος  προήλθε από τους προπάτορες, τον Αδάμ και την Εύα. Μετά την αποστασία το ανθρώπινο γένος πορευόταν στην αμαρτία και τον πνευματικό θάνατο, σε μια πνευματική Νεκρά θάλασσα.  Ο Σωτήρας Χριστός με τη Ενανθρώπησή του ελευθέρωσε την ανθρώπινη φύση από την υποδούλωση στη φθορά και στο θάνατο με αποτέλεσμα ακόμη και ο Ιορδάνης ποταμός να θέλει να στραφεί προς τα πίσω και να μη θέλει να νεκρωθεί.
Η βάπτιση του Χριστού ονομάζεται Θεοφάνεια.  Τη φανέρωση της Αγίας Τριάδας ο αγιογράφος τη δηλώνει με το χέρι του Πατρός, που ευλογεί από ένα τμήμα ενός ημικύκλιου που παριστά τους ουρανούς. Από αυτό τον κύκλο αναχωρούν ακτίνες φωτός χαρακτηριστικό του Αγίου Πνεύματος  και φωτίζουν το περιστέρι. Κατά τη στιγμή αυτή ο Πατήρ μαρτυρεί τη θεότητα του Υιού και τον ονομάζει αγαπητόν Του Υιόν. Ο Υιός ο οποίος βαπτίζεται στον Ιορδάνη φωτίζει ολόκληρο τον κόσμο, απαλλάσσοντάς τον από την κυριαρχία του διαβόλου. Το Άγιο Πνεύμα, το οποίο κατέρχεται με μορφή περιστεριού, βεβαιώνει τη μαρτυρία του Πατρός και μας χαρίζει το αδιασάλευτο θεμέλιο της πίστεώς μας. Είναι το Πνεύμα που «ντέλλεται» το Χριστό και τον οδηγεί στη δημόσια αποστολή του.
Κατά τον Ιωάννη το Δαμασκηνό, μετά τον κατακλυσμό, το περιστέρι με το κλαδί της ελιάς είναι σημείο της ειρήνης. Ακόμη, το  Άγιο Πνεύμα κατά τη δημιουργία του κόσμου   “πεφέρετο πάνω” από τα αρχέγονα νερά κι ανέδειξε τη ζωή (Γεν. α΄ 2). Έτσι και τώρα στη Βάπτιση αιωρείται πάνω στα νερά του Ιορδάνη και προκαλεί τη δεύτερη γέννηση, αναγέννηση του ανθρώπου και όλης της κτίσεως.
Στην αριστερή πλευρά της εικόνας  ο Ιωάννης ο Πρόδρομος υποκλίνεται με ταπείνωση και σεβασμό στο πρόσωπο  του Μεσσία. 
Το πρόσωπό του είναι ζωγραφισμένο σε πλάγια στάση, εφόσον κατέχει δευτερεύουσα θέση. Το δεξί του χέρι αγγίζει το κεφάλι του Χριστού ενώ το αριστερό βρίσκεται σε στάση δεήσεως. Το κεφάλι του είναι αναμαλλιασμένο και το γένι του αραιό. Η έκφρασή του είναι αυστηρή και σοβαρή. Τα χέρια και τα πόδια του είναι άσαρκα, διότι « δ τροφ ν ατο κρίδες κα μέλι γριον» (Μτ. γ΄ 4), δηλαδή ασκητική. Το πρόσωπό του αγιογραφείται λιπόσαρκο και μελαψό, για να δηλωθεί ο καύσωνας της ερήμου. Φορεί ρούχα από τρίχες καμήλας και ζώνη δερμάτινη στη μέση (Μτ. γ΄ 4).
Δίπλα στον Πρόδρομο βρίσκεται μια αξίνα σφηνωμένη ανάμεσα στα κλαδιά ενός δέντρου. Συμβολίζει τα λόγια του  προφήτη Ιωάννη: «…δη δ ξίνη πρς τν ίζαν τν δένδρων κεται˙ πν ον δένδρον μ ποιον καρπν καλν κκόπτεται κα ες πρ βάλλεται» (Μτ. γ΄ 10). Εδώ φανερώνεται η θεία κρίση που βρίσκεται ήδη ανάμεσά μας, για να διαλέξει τα καρποφόρα από τα άκαρπα δέντρα. Εφόσον ο Θεός φανερώθηκε οι άνθρωποι είτε θα τον πιστέψουν και θα καρποφορήσουν, είτε όχι.
Στη δεξιά πλευρά της εικόνας βρίσκονται οι άγγελοι. Έχουν σκεπασμένα τα χέρια τους  και τα προτείνουν στο Χριστό,  έτοιμα να τον υπηρετήσουν.
Τα απότομα φωτεινά χρώματα που ξεχύνονται από το ουρανό και κατεβαίνουν ως το Χριστό,  τους Αγγέλους και τον Πρόδρομο, “δημιουργούν ιερότητα υπερβατικής ατμόσφαιρας, κατάλληλης για την εικόνα της Βαπτίσεως που είναι γεμάτη από υπερφυσικά στοιχεία, όπως η μεγαλειώδης φωνή του Πατρός και η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος”.

E Δεν γνωρίζουμε τι μας επιφυλάσσει το μέλλον.
Γνωρίζουμε όμως Εκείνον, που κρατά στα χέρια Του το μέλλον μας.
ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΧΡΟΝΙΑ!