Κυριακή 3 Ιουλίου 2011

Η ανεξικακία είναι ταπείνωση και οδηγεί στην αγάπη

Του Αββά Ζωσιμά
           
ββάς Ζωσιμς ναφέρει μία προσωπική του μπειρία, στήν ποία φαίνεται καθαρά πς νεξικακία καί ταπείνωση δήγησαν τόν διο καί ναν λλο δελφό στήν ληθινή γάπη.
            ς δομε τί λέει λοιπόν:
            Εχα στή σκήτη ναν δελφό ποτακτικό, ποος προερχόταν πό πλούσιο σπίτι, ταν καλομαθημένος καί εχε νάγκη πό διαίτερη πνευματική φροντίδα καί κατανόηση, γιά νά προχωρήσει στήν μοναχική ζωή.
            Πράγματι λοιπόν, μέ τή Χάρη το Θεο, τόν κάτηρτησα πνευματικά στό πνεμα το μοναχισμο καί φθασε ς τό σημεο νά λάβει πό μένα τό Μοναχικό, τό γγελικό, Σχμα.
            Ατός λοιπόν μία μέρα μου επε:
            -ββ, σέ γαπ πολύ.
            γω το πάντησα:
            -κόμη δέν βρκα κάποιον πού νά μέ γάπα πως τόν γαπ. Τώρα μου λές τι μέ γαπας καί γω σέ πιστεύω. ν μως συμβε κάτι πού νά μή σού ρέσει, δέν θά παραμείνεις διος. γω μως, μέ τή βοήθεια το Θεο, ότι καί νά πάθω πό σένα, θά παραμείνω διος πέναντί σου καί τίποτε δέν θά μπορέσει νά μέ πομακρύνει πό τήν γάπη σου.
            Πέρασε, πραγματικά, λίγος καιρός καί δέν γνωρίζω γιά ποιό λόγο τί το συνέβη - διότι δέν συγκατοικούσαμε πιά μαζί- καί δελφός ρχισε νά διαδίδει γιά τό πρόσωπό μου πολλά φοβερά, κόμη καί ασχρά.
            Εγώ, μόλις πληροφορήθηκα λα σα λεγε νάντιόν μου, επα στόν αυτό μου:
            -Ατός νθρωπος εναι «καυτήριο» το ησο καί στάλθηκε γιά νά θεραπεύσει τήν κενόδοξη ψυχή σου. Ατός, πραγματικά, εναι εεργέτης σου.
            Καί ντως τόν θεωροσα σάν γιατρό καί θεράπευτή μου καί προσευχόμουνα διάπυρα γι' ατόν.
            ν σ' ατούς πού μου μετέφεραν τά λόγια τό παντοσα:
            - δελφός γνωρίζει σα λαττώματά μου εναι φανερά, καί χι λα, πολύ λάχιστα. ναφέρει λοιπόν σα γνωρίζει. χω μως καί πολλά λλά πού διαφεύγουν τήν προσοχή του. Μετά λοιπόν πό ρκετό καιρό δελφός ατός μέ συνάντησε στήν Καισαρεια τς Καππαδοκίας.
            Καί κατά τήν συνήθειά του μέ γκαλίασε καί μέ σπάσθηκε δελφικά. Καί γω πίσης κανα τό διο, σάν νά μή συνέβαινε τίποτε.Τό διο πράγμα παναλήφθηκε πολλές φορές. ν δηλαδή λεγε τέτοια φοβερά λόγια νάντιόν μου, κάθε φόρα πού μέ συναντοσε, μέ γκαλίαζε θερμά καί μέ σπαζόταν. Καί γω το νταπέδιδα θερμό τόν χαιρετισμό, χωρίς νά το δίνω καμμία ποψία τι χω μάθει σα διαδίδει γιά τό πρόσωπό μου.
            Οτε το φανέρωνα κάποια λύπη γιά τίς συκοφαντίες του, ν καί τίποτε π' σα λεγε δέν ξέφευγε πό τά ατιά μου. Κάποια μέρα λοιπόν, στερα π' ατά, μέ ξανασυνάντησε καί τρεξε, ς συνήθως κοντά μου, λλά ατή τή φορά πεσε στά ποδιά μου, τά κράτησε σφιχτά, καί μο επε:
            -Συγχώρεσε μέ ββ, γιά τήν γάπη το Κύριου, γιατί πολλά φοβερά καταλάλησα ναντιον σού καί σύ εσαι καθαρός καί δολος. γω τότε τόν σήκωσα πάνω, τόν σπάσθηκα καί το επα χαριεντιζόμενος:
            -Θυμσαι, δελφέ, πού κάποτέ μο επες «σέ γαπ πολύ» καί γω σο πάντησα τι «κόμη δέν βρκα κάποιον νά μέ γάπα πως τόν γαπ»; Θά θυμσαι σφαλς καί τά πόλοιπα πού σο λεγα. Θέλω νά ξέρεις τι τίποτε δέν μο διέφευγε πό σα διέδιδες ναντιόν μου. Μάθαινα τά πάντα, καί τό μέρος πού τά λεγες καί σέ ποιούς τά λεγες. Οδέποτε βέβαια τά διέψευσα καί οτε επα σέ κανέναν «δέν εναι τσι πως τά λέει δελφός».
            Οτε παρασύρθηκα, μέ τή Χαρη το γιου Θεο, νά π σέ κάποιον κακό λόγο γιά τό δικό σου πρόσωπο. λλά λεγα σ' ατούς πο μο μετέφεραν τίς κατηγορίες σου, τι «ατά πού λέει δελφός τά λέει πό γάπη, γιατί θέλει νά εμαι σωστός μοναχός».
            Καί οδέποτε παυσα νά προσεύχομαι γιά σενα. Θά σο π κάτι κόμη, δελφέ, γιά νά καταλάβεις τι γάπη μου παρέμεινε ναλλοίωτη πρός τό πρόσωπό σου. ταν κάποτε πόνεσε τό μάτι μου παρά πολύ καί κυνδυνευσα νά τό χάσω, μέσως, σέ θυμήθηκα, κανα τό σημεο το σταυρο καί επα:
            - Κύριε, ησο, Χριστέ, μέ τίς εχές το δελφο μου (τάδε), κνε μέ καλά. Καί μέσως θεραπεύθηκα. πό τότε, συνέχισε ββας Ζωσιμας, δελφός κενος πέκτησε τέλεια μπιστοσυνη σέ μένα, σταμάτησε νά μέ κατηγορε, μέ περεκτιμοσε καί μέ γαποσε ληθινά.
            Στή συνέχεια πρόσθεσε:
            μες δέν γνωρίζουμε πώς νά κερδίσουμε τήν γάπη καί τήν κτίμηση τν δελφν μας. Διότι, ν ταπεινωθε κάποιος καί νεχθε τόν δελφό του, δελφός του θά συναισθανθε τήν ταπείνωση καί τήν νεξικακία το καί θά νάψει μέσα στήν καρδία το σχυρή γάπη καί κτίμηση γιά τό πρόσωπό του, λλά θά κερδίσει ταυτόχρονα καί τήν ψυχή του.
ΠΗΓΗ: Αναβάσεις,
1. κ το Εεργετινου. τόμ. Β' σέλ 76.,
Στολή τς Θεότητος,
Η Ταπείνωση κατά τούς Πατέρες,
σσ. 98-101,
κδόσεις « ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ»,

Δεν υπάρχουν σχόλια: