ΣΑΒΒΑΤΟ, 21 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2015
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ 15η
Η ΝΗΣΤΕΙΑ
Διήγηση
Κάποτε οι Φαρισαίοι ρώτησαν το Χριστό γιατί οι μαθητές Του δεν νήστευαν όπως όσοι τηρούσαν επ’ ακριβώς τις διατάξεις του νόμου. Ο Χριστός τους απάντησε:
«Μπορούν άραγε οι φίλοι του γαμπρού να πενθούν όσον καιρό είναι μαζί τους ο γαμπρός; Θα έρθουν μέρες που θα τους πάρουν από κοντά τους το γαμπρό, και τότε θα νηστέψουν. Κανένας δε βάζει για μπάλωμα σε παλιό ρούχο ένα καινούριο κομμάτι ύφασμα. Γιατί το μπάλωμα θα τραβήξει το παλιό ύφασμα και το άνοιγμα θα γίνει μεγαλύτερο. Ούτε βάζουν καινούριο κρασί σε παλιά ασκιά, γιατί αλλιώς θα σκάσουν τα ασκιά, θα χυθεί το κρασί και θα καταστραφούν και τα ασκιά. Αλλά το καινούριο κρασί το βάζουν σε καινούρια ασκιά, κι έτσι διατηρούνται και τα δυο».
Άλλοτε πάλι είπε στο λαό:
«Όταν νηστεύετε, να μη γίνεστε σκυθρωποί, όπως οι υποκριτές, που παραμορφώνουν την όψη τους για να δείξουν στους ανθρώπους πως νηστεύουν. Σας βεβαιώνω πως έτσι κιόλας έχουν λάβει την ανταμοιβή τους. Εσύ, αντίθετα, όταν νηστεύεις, περιποιήσου τα μαλλιά σου και νίψε το πρόσωπό σου, για να μη φανεί στους ανθρώπους η νηστεία σου, αλλά στον Πατέρα σου, που βλέπει τις κρυφές πράξεις, και ο Πατέρας σου, που βλέπει τις κρυφές πράξεις, θα σου το ανταποδώσει φανερά».
(Ματθ. 9, 14-17 και 6, 16-18)
Ερωτήσεις
Α. Τι εννοεί ο Χριστός όταν λέει ότι όσο ο γαμπρός είναι μαζί με τους μαθητές, δεν χρειάζεται η νηστεία, ενώ, όταν φύγει θα πρέπει να νηστεύουν;
Β. Τι συμβολίζουν τα παλιά ασκιά και τι τα καινούρια;
Γ. Πώς προτρέπει ο Χριστός τους μαθητές Του και τους χριστιανούς να συμπεριφέρονται όταν νηστεύουν;
Δ. Πώς ανταμείβονται από τους ανθρώπους και πώς από το Θεό όσοι νηστεύουν;
Ε. Γιατί νηστεύουμε σήμερα; Η νηστεία αφορά και στα παιδιά;
Σχόλια
οι φίλοι του γαμπρού: είναι οι μαθητές του Χριστού και όλοι οι χριστιανοί. Ο Χριστός ονομάζεται Νυμφίος, δηλαδή γαμπρός. Όσο ο Χριστός ήταν κοντά τους, οι μαθητές δεν χρειάζονταν να νηστέψουν. Νηστεύουμε γιατί εξαιτίας της αμαρτωλής ζωής μας δεν ζούμε το Χριστό κοντά μας, αλλά και για να μπορέσουμε να παλέψουμε πνευματικά.
για μπάλωμα: παλιό ρούχο είναι η διδασκαλία των Φαρισαίων περί της νηστείας. Σιγά σιγά θέλει ο άνθρωπος για ν’ αλλάξει. Επομένως, όσο είναι ο Χριστός κοντά στους μαθητές, δεν απαιτείται βιασύνη. Όταν θα φύγει, τότε η νηστεία θα έρθει από μόνη της. Το ίδιο συμβολίζουν και τα ασκιά. Το νέο κρασί που είναι η διδασκαλία του Χριστού για το ποιο είναι το αληθινό νόημα της νηστείας αλλά και κάθε εντολής, δε χωρά στον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος βλέπει τα πράγματα. Όλα θα γίνουν, αλλά με καινούριο τρόπο. Η βασιλεία των ουρανών ξεκινά από την αγάπη και όλα ακολουθούν και η νηστεία και η προσευχή και η ελεημοσύνη.
σκυθρωποί: οι Φαρισαίοι έπαιρναν ύφος σκυθρωπό, για να ξέρουν όλοι ότι νηστεύουν. Έτσι, τους επαινούσαν όλοι, με αποτέλεσμα να χάνουν τον έπαινο του Θεού. Ο Χριστιανός οφείλει να είναι χαρούμενος, όταν νηστεύει. Δεν είναι καταπίεση η νηστεία, ούτε αφορμή καύχησης. Είναι μια ευκαιρία που δίδει η Εκκλησία στον άνθρωπο να έρθει πιο κοντά στο Θεό, παραιτούμενος από το δικαίωμά του να απολαμβάνει τα πάντα και πολεμώντας εναντίον των παθών του.
Προβληματισμοί- εντοπισμός στο σήμερα
Α. Νηστεία είναι η αποχή από την τροφή ή από συγκεκριμένα είδη της. Νηστεύω σημαίνει ότι στερώ τον εαυτό μου από την απόλαυση της τροφής και από ό,τι με ευχαριστεί σ’ αυτή. Η νηστεία αποτελεί μίμηση του Χριστού, ο οποίος μετά την Βάπτισή του στον Ιορδάνη ποταμό από τον Ιωάννη, νήστεψε 40 ημέρες, αλλά είπε κιόλας ότι για να μπορέσει ο άνθρωπος να απομακρύνει από την ζωή του τον διάβολο και τον πειρασμό θα το καταφέρει με τη νηστεία και την προσευχή, όταν έβγαλε το δαιμόνιο από κάποιο παιδί μετά την Μεταμόρφωσή Του. .
Β. Η νηστεία έχει σωματικές ωφέλειες. Μας αποτοξινώνει από το κρέας και άλλα βλαβερά προϊόντα, μας βοηθά να κινηθούμε πιο ελεύθεροι. Ταυτόχρονα, η νηστεία ως αποκοπή από το δικό μας θέλημα, μας οδηγεί στο να σκεφτόμαστε περισσότερο το Θεό και να ζούμε την προσευχή του. Η αληθινή νηστεία έχει και χαρακτήρα πνευματικό.
Γ. Οι Πρωτόπλαστοι έχασαν τον Παράδεισο γιατί δεν νήστεψαν. Γι’ αυτό η Εκκλησία μας την παραμονή της Καθαρής Δευτέρας βάζει την Κυριακή της Τυρινής, στην οποία θυμόμαστε την έξωση του ανθρώπου από τον Παράδεισο, ώστε να μας δείξει ότι με τον πνευματικό αγώνα θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε εκεί που είναι ο προορισμός μας, δηλαδή η Βασιλεία του Θεού.
Δ. Η νηστεία δεν είναι σκοπός της ζωής του χριστιανού, αλλά μέσο. Για τον λόγο αυτό αποτελεί και επιλογή του καθενός και χρειάζεται συνεργασία με τον πνευματικό του καθενός. Από την άλλη, όποιος νηστεύει δεν πρέπει να θεωρεί τον εαυτό του κάτι σπουδαίο και να το διατυμπανίζει, γιατί τότε μοιάζει με τους Φαρισαίους. Χρειάζεται ταπείνωση και αναγωγή στο Θεό.
Ε. Η νηστεία αφορά και στα παιδιά, μόνο που δεν έχει να κάνει τόσο με όλα τα φαγητά, όσο με την ποσότητα του φαγητού, τη λαιμαργία, αλλά και την τηλεόραση, τις κακίες. Να προτείνουμε στα παιδιά να νηστεύουν Τετάρτη και Παρασκευή και όσο μπορούν από κρέας τη Σαρακοστή, αλλά και όταν είναι να κοινωνήσουν. Να τους εξηγήσουμε ότι όταν είναι να κοινωνήσουν το πρωί πριν πάνε στην εκκλησία, δεν τρώμε ούτε πίνουμε τίποτα.
Συμπέρασμα
Ο Θεός θέλει να νηστεύουμε από αγάπη προς Αυτόν και για να μην παρασυρόμαστε από το κακό.
‘Ενα ωραίο κείμενο από τον Μέγα Βασίλειο για τη νηστεία
«Αληθινή νηστεία είναι η αποξένωση από την αμαρτία. Η εγκράτεια στη γλώσσα, η αποχή από το θυμό, ο χωρισμός από τις επιθυμίες, η απομάκρυνση από την κατάκριση, το ψέμα και την αθέτηση του λόγου μας. Η φτώχεια ως προς αυτά είναι αληθινή και ευπρόσδεκτη νηστεία».
π. Θ. Μ.