Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 2015

ΜΑΘΗΜΑ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΟΥ

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΜΟΔΕΣΤΟΥ
ΣΑΒΒΑΤΟ, 7 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2015
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ 13η
Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

Διήγηση

Σαράντα μέρες πριν το Πάθος Του ο Χριστός παραλαμβάνει τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη και τους ανεβάζει σε ψηλό βουνό, στο όρος Θαβώρ. Εκεί μεταμορφώθηκε μπροστά τους, έλαμψε το πρόσωπό Του σαν τον ήλιο και τα ρούχα Του έγιναν άσπρα σαν το φως. Τότε εμφανίστηκε σ’ αυτούς ο Μωυσής και ο Ηλίας, και συνομιλούσαν με τον Ιησού. Και είπε ο Πέτρος στον Ιησού: «Κύριε, είναι ωραία να μείνουμε εδώ. Αν θέλεις, θα κάνω εδώ τρεις σκηνές, μια για σένα, μια για τον Μωυσή και μια για τον Ηλία».
Ενώ μιλούσε ακόμα, ένα φωτεινό σύννεφο τους σκέπασε, και μέσα από το σύννεφο ακούστηκε μια φωνή που έλεγε: «Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός, αυτός είναι ο εκλεκτός μου, αυτόν να ακούτε». Όταν το άκουσαν οι μαθητές έπεσαν με το πρόσωπο στη γη και φοβήθηκαν πολύ. Τους πλησίασε τότε ο Ιησούς, τους άγγιξε και τους είπε: «Σηκωθείτε και μη φοβόσαστε». Σήκωσαν τότε τα μάτια τους και δεν είδαν κανέναν άλλο, παρά τον ίδιο τον Ιησού μόνο Του. Ενώ κατέβαιναν από το βουνό, τους πρόσταξε: «Μην πείτε σε κανέναν αυτό που είδατε, ώσπου ν’ αναστηθεί ο Υιός του ανθρώπου από τους νεκρούς».
(Ματθ. 17, 1-9)

Ερωτήσεις

Α. Γιατί ο Χριστός πήρε μαζί Του μόνο τους τρεις και όχι όλους τους μαθητές Του;
Β. Τι σημαίνει μεταμόρφωση; Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά της;
Γ. Τι άρεσε στον Πέτρο και πρότεινε στο Χριστό να κάνει τρεις σκηνές;
Δ. Τι ήταν το φωτεινό σύννεφο και ποιανού ήταν η φωνή;
Ε. Γιατί φοβήθηκαν οι μαθητές, ενώ στην αρχή ήταν χαρούμενοι;
ΣΤ. Γιατί ο Χριστός είπε στους μαθητές Του να μην πούνε τίποτα για την μεταμόρφωση;
Ζ. Πότε γιορτάζουμε την Μεταμόρφωση στην Εκκλησία; Τι ιδιαίτερο παίρνουμε εκείνη τη μέρα από τον ιερέα;

Σχόλια

Ο Χριστός παραλαμβάνει τους τρεις μαθητές: ο Πέτρος, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης ήταν αυτοί που είχαν προοδεύσει περισσότερο από όλους τους μαθητές, αυτοί που καταλάβαιναν ότι ο Χριστός ήταν ο Υιός του Θεού. Γι’ αυτό ο Χριστός έκρινε ότι μπορούσαν να δούνε την Μεταμόρφωσή Του.
Θαβώρ: ο Χριστός πήρε τους μαθητές Του σε βουνό, για να τους δείξει ότι χρειάζεται να ανέβουμε πνευματικά για να μπορέσουμε να Τον δούμε στη δόξα Του. Αν είμαστε στη γη, δηλαδή ασχολούμαστε με τις φροντίδες της ζωής και τα πάθη μας, δεν μπορούμε να Τον δούμε στη μεγαλοπρέπειά Του.
μεταμορφώθηκε: φάνηκε στη δόξα Του. Λέμε ότι ο Χριστός, όπως πραγματικά είναι, υπάρχει με το άκτιστο Φως να πηγάζει από το πρόσωπό Του, δηλαδή η θεότητά Του φωτίζει όλο τον κόσμο και όσους μπορούν να Τον δούνε αληθινά. Το Φως αυτό προκαλεί χαρά και αγάπη. Γι’ αυτό και ο Πέτρος δεν ήθελε να φύγει από αυτή την ωραία σκηνή.
Μωυσής και Ηλίας: ο Μωυσής εκφράζει τους νόμους και ο Ηλίας τους προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης. Ακόμη, ο Μωυσής όσους έχουν πεθάνει, ενώ ο Ηλίας όσους είναι ζωντανοί. Ο προφήτης Ηλίας δεν έχει πεθάνει, αλλά αναλήφθηκε στους ουρανούς με πύρινο αμάξι.
σύννεφο και φωνή: το σύννεφο είναι το Άγιο Πνεύμα και η φωνή είναι του Πατέρα. Στην Μεταμόρφωση έχουμε τη φανέρωση του Τριαδικού Θεού, Πατήρ, Υιός και Άγιο Πνεύμα. Αυτή η φανέρωση προκαλεί φόβο στους μαθητές και είναι λογικό.
μην πείτε σε κανέναν: η μεταμόρφωση ήταν ένα σημάδι του Χριστού στους μαθητές Του για την αληθινή Του φύση, ώστε να καταλάβουν ότι το Πάθος Του ήταν με τη θέλησή Του για να σωθεί ο κόσμος. Οι μαθητές ήξεραν ότι ο Χριστός ήταν ο Θεάνθρωπος. Έπρεπε να Τον δούν στη δόξα Του, για να κηρύξουν ποιος πραγματικά ήταν.

Προβληματισμοί- εντοπισμός στο σήμερα

Α. Η αληθινή δόξα για τον άνθρωπο είναι να μετέχει στη δόξα του Θεού. Αυτό το κατορθώνουν οι Άγιοι, γι’ αυτό και τους βλέπουμε στις εικόνες να φέρουν φωτοστέφανο, όπως ο Χριστός. Η δόξα των Αγίων πηγάζει από τη σχέση τους με το Χριστό. Άγιος μπορεί να γίνει ο καθένας μας, αρκεί να ζει τη ζωή της Εκκλησίας, να κοινωνεί το Χριστό, να αγαπά Θεό και συνάνθρωπο.
Β. Η εποχή μας θεωρεί δοξασμένους όσους έχουν χρήμα, είναι διάσημοι, συζητά ο κόσμος γι’ αυτούς, όσοι εμφανίζονται στην εικόνα της τηλεόρασης. Η Εκκλησία θεωρεί ότι η αληθινή εικόνα του ανθρώπου είναι οι άγιοι, οι οποίοι μοιάζουν πλέον στο Θεό. Γι’ αυτό η Εκκλησία τους απεικονίζει στους ναούς και τις αγιογραφίες, όχι για να τους λατρεύουμε, αλλά για να μας δείχνουν το δρόμο. Οι Άγιοι μας προστατεύουν, μας δίνουν το όνομά τους, προσεύχονται για μας στο Θεό, ενώ οι «άγιοι» του κόσμου έχουν ως κέντρο της ζωής τους τον εαυτό τους και την πρόσκαιρη δόξα τους.
Γ. Η Εκκλησία μας καλεί σε μεταμόρφωση στη ζωή μας. Να απαλλαγούμε από τις μικροκακίες μας, να συγχωρούμε, να αγαπούμε, να προσφέρουμε, να προσευχόμαστε στον Τριαδικό Θεό. Αυτό μπορεί να φαίνεται ότι δεν συμβαδίζει με τις επιταγές της εποχής μας, αλλά είναι ό,τι πιο σπουδαίο έχει να μας δώσει η Βασιλεία των Ουρανών. Γιατί η μεταμόρφωση μας οδηγεί στην αιώνια ζωή με το Χριστό.
Δ. Τα παιδιά ας μην παρασύρονται από τη δόξα των ειδώλων της τηλεόρασης που έρχεται και παρέρχεται, αλλά να ζητούν τη δόξα των Αγίων.
Ε. Η Εκκλησία γιορτάζει κάθε χρόνο την Μεταμόρφωση του Χριστού στις 6 Αυγούστου, σαράντα ημέρες πριν την εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, και την ημέρα εκείνη στο ναό της Ενορίας μας παίρνουμε σταφύλια, γιατί ευλογούνται οι καρποί του καλοκαιριού και προσφέρονται στο Θεό κατά την μεγάλη αυτή εορτή.


Συμπέρασμα

Η Εκκλησία μας προτρέπει να ζήσουμε την μεταμόρφωση του Χριστού στη δόξα των Αγίων και όχι στην ψεύτικη δόξα των «αγίων» του κόσμου.


π. Θ. Μ.